Lassakoorts

Er zijn heel veel ziektes waarvan ik het bestaan niet afweet. Telkens als ik met iemand spreek of iets opzoek, kom ik nieuwe aandoeningen of ziektes tegen. Zo is lassakoorts hier ook 1 ziekte van. Hier had ik ook nog nooit van gehoord.


Wat is het

Lassakoorts is een besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door het lassavirus.
De naam van de ziekte komt van het dorp Lassa in Nigeria waar de ziekte in 1969 is ontdekt. Lassakoorts komt veel voor in West-Afrika. Guinea, Liberia, Sierra Leone en delen van Nigeria zijn gekende plaatsen waar je kan besmet raken.

Nigeria battles Lassa fever - Outbreak News TodayIn Nigeria is dit een zeer actuele ziekte. Dit jaar is er een nieuwe uitbraak en zijn er al meer dan 100 slachtoffers en 586 besmettingen. Terwijl wij ons hier in België alleen zorgen maken over Corona zitten ze in Nigeria met nog een extra ziekte. 


Symptomen

De cijfers zeggen dat ongeveer 8 op 10 besmette personen geen klachten ondervinden. Als ze wel symptomen vertonen begint dit met algehele malaise d.w.z. dat je je over het algemeen niet goed voelt. Je zit niet lekker in je vel.

Als de klachten verergeren, krijg je last van symptomen zoals:

-       Hoofdpijn
-       Spierpijn
-       Hoesten
-       Rode ogen
-       Keelpijn die kan leiden tot een keelinfectie
-       Misselijkheid, braken
-       Buikpijn
-       Diarree
-       Pijn in de borst
-       Zweren van het mondslijmvlies


Preventie

Het virus kan van mens tot mens worden overgedragen. Dit kan door blootstelling aan besmet bloed, weefsel of lichaamsvochten. Je kan niet besmet worden door sociaal contact, dus niet door te niezen of te hoesten.
Ter preventie moeten besmette mensen in strikte isolatie, net zoals de mensen nu in quarantaine moeten voor covid-19. Iedereen die bij de patiënt komt, moet beschermende kledij aandoen.
Het virus wordt ook verspreid via de urine of uitwerpselen van bepaalde knaagdieren zoals muizen en ratten. Dit zijn de grote overdragers van de ziekte. Daarom moeten ze, om de ziekte te voorkomen, zorgen dat de knaagdier populatie laag blijft of onder controle.


Bronnenlijst

Al meer dan 100 doden dit jaar door lassakoorts in Nigeria. (2020, februari 20). Opgehaald van https://www.msn.com/nl-be/nieuws/wereld/al-meer-dan-100-doden-dit-jaar-door-lassakoorts-in-nigeria/ar-BB10cyLu
Bausch, D. D. (2012, december ). Lassakoorts. Opgehaald van Orphanet: https://www.orpha.net/consor4.01/www/cgi-bin/OC_Exp.php?lng=NL&Expert=99824
Lassa. (sd). Opgehaald van Zorg-en-gezondheid: https://www.zorg-en-gezondheid.be/lassa
Lassa-koorts. (sd). Opgehaald van Medicinfo enc: https://encyclopedie.medicinfo.nl/lassa-koorts/cb63f515cae3402985f7e675983a1cec
LASSAKOORTS. (2018, februari 23). Opgehaald van Institute of tropical medicine: https://www.itg.be/N/Artikel/lassa-koorts
Wat is lassakoorts? (sd). Opgehaald van Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu: https://www.rivm.nl/lassakoorts

Reacties

  1. Ook ik had nog nooit van dit virus gehoord, dus zeer interessant. Wel raar dat zoveel mensen de ziekte hebben en andere mensen besmetten, maar hier zelf niks van merken toch? Doet mij een beetje denken aan covid-19. Zou is mijn kapster een risicopatiënte (astma en allergieën) en is zij ook besmet geweest zonder dat zij dit wist!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn eens iets te lezen waarvan ik nog nooit gehoord heb! Helaas komen in de armste delen van de wereld, de meeste ziektes voor. Hopelijk kan dit in de toekomst veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog nooit van gehoord! Ik denk dat Afrika het hard te verduren heeft! Naast corona, lassakoorts is ebola ook nog niet uit het continent verdwenen. Ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk is om de populatie van het knaagdier laag te houden zeker met de erbarmelijke omstandigheden. Daarom is het ook zo belangrijk dat zoals Artsen Zonder Grenzen naar derde wereldlanden trekt. De beperkte middelen zorgen ervoor dat een ziekte moeilijk uit het land verdwijnt. Ik ben daarom ook grote fan van vrijwilligerswerk in dergelijke landen! Als ik de kans opnieuw krijg zou ik het zekr opnieuw doen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De 10 plagen van Egypte

Difterie ook wel gekend als kroep

Aangename kennismaking