Difterie ook wel gekend als kroep

Vintage Poster Difterie Gratis Stock Foto - Public Domain Pictures



Op de site van Artsen zonder grenzen heb ik de afgelopen periode al heel wat informatie gevonden over verschillende soorten ziekten. Toen ik het woord epidemie opzocht, was difterie het eerste wat verscheen. Net onder difterie stond de pest, ebola, gele koorts. Dit zijn al wat meer gekende ziektes voor mij. Ik heb mij snel wat verdiept in wat difterie juist is.


Difterie is de wetenschappelijke naam voor kroep. Het is een besmettelijke infectieziekte die wordt gezien als een kinderziekte maar op ongeacht welke leeftijd kan je besmet raken. Er zijn twee bacteriën die een gifstof aanmaken die deze ziekte veroorzaken. De eerste is Corynebacterie diphteriae. Deze wordt doorgegeven van mens tot mens. De tweede bacterie is Corynebacterie Ulcerans. Deze bacterie wordt doorgegeven van dier op mens. Meestal gaat het hier over runderen of paarden.


Vaccinatie

Deze ziekte kwam heel vaak voor bij kinderen. Sinds 1959 wordt het vaccin gegeven in België. Dit behoort tot het basispakket van het vaccinatieschema. Baby’s worden ingeënt op hun 8, 12 en 16 weken en op 15 maand, 6jaar en 14jaar. Men raadt aan om het daarna om de 10 jaar te herhalen.
In het jaar 1943 waren er in België 16 157 besmettingen en 982 slachtoffers. Deze cijfers zijn dus van voor de vaccinaties. Sindsdien is het aantal zeer fel gedaald. Tussen 1980 en 2012 zijn er slechts 15 besmettingen geweest en 1 sterfgeval.
Op de dag van vandaag komt difterie zelden voor. En als er eens 1 geval is, komt dit meestal doordat de persoon in kwestie niet gevaccineerd is.


Symptomen

De eerste vorm van de ziekte uit zich in plaatselijke symptomen.
-       Amandelen en slijmvliezen zwellen op
-       Keelpijn, pijn bij het slikken
-       Lichte koorts, minder dan 39°
-       Misselijkheid, soms braken
-       Bloederig slijm uit de neus
-       Huidzweren
-       Lusteloosheid, hangerigheid

Als de bacterie zich verder verspreidt, worden de complicaties veel erger.
-       Hartontsteking (kan lijden tot hartstilstand)
-       Hartritmestoornis
-       Verdere opzwelling van de keel met kortademigheid tot gevolg
-       Zenuwontstekingen die leiden naar verlamming
-       Overlijden


Bronnenlijst

Basisvaccinatieschema. (sd). Opgehaald van CM: https://www.cm.be/media/Basisvaccinaties_tcm47-6426.pdf
Difterie . (sd). Opgehaald van Kind en gezin : https://www.kindengezin.be/gezondheid-en-vaccineren/ziek/difterie/
Difterie - kroep. (sd). Opgehaald van Laat je vaccineren : https://www.laatjevaccineren.be/difterie-kroep
Difterie cijfers . (sd). Opgehaald van Sciensano: https://www.sciensano.be/nl/gezondheidsonderwerpen/difterie/cijfers#difterie-in-de-wereld
KROEP (DIFTERIE). (2019, oktober 29). Opgehaald van Gezondheidswetenschap: https://www.gezondheidenwetenschap.be/richtlijnen/kroep-difterie
RICHTLIJN INFECTIEZIEKTEBESTRIJDING VLAANDEREN - DIFTERIE. (sd). Opgehaald van Zorg en gezondheid : https://www.zorg-en-gezondheid.be/sites/default/files/atoms/files/Difterie_2019.pdf

Reacties

  1. Ik had nog nooit van de naam kroep gehoord! Wel goed dat er hiertegen een vaccin bestaat, want de symptomen zien er geen lachertje uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De site Artsen Zonder Grenzen is zeker een aanrader! Deze heb ik ook al enkele keer geraadpleegd voor mijn blogs! Van deze ziekte had ik nog nooit gehoord, ik wist ook niet dat het in ons basispakket van vaccinaties zat! Dit is dan ook één van de eerste ziektes waarvan ik lees dat deze amper voor komt! Ik ben hier heel blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De 10 plagen van Egypte

Aangename kennismaking